ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΔΡΑΣΗ «ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ»
no comment 8ο Γυμνάσιο Λ.Τ.
Το σχολείο μας για τέταρτη συνεχή χρονιά πήρε μέρος στην πανελλήνια δράση «ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ» που διοργανώνεται από τα ΕΚΦΕ Σερρών -Αργολίδας -Θεσπρωτίας- Λακωνίας – Κω -Πιερίας σε συνεργασία με το Αστεροσκοπείο Αθηνών.
Η δράση πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019 , ημέρα της Εαρινής Ισημερίας. Επειδή όμως είχε ελαφριά συννεφιά πραγματοποιήθηκε με μέρος των μαθητών και την Πέμπτη 21 Μαρτίου 2019.
Στόχος της δράσης είναι να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο ένα πολύ απλό στην πραγματοποίησή του ,αλλά πολύ σημαντικό στη σύλληψή του, πείραμα που πραγματοποιήθηκε από τον Ερατοσθένη τον 3οπ.Χ. αιώνα. Ίσως είναι και το πρώτο πείραμα που πραγματοποιήθηκε ποτέ. Να συνειδητοποιήσουν ότι η σκέψη και οι γνώσεις είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία για να κάνεις έρευνα και όχι τα πολύπλοκα και πανάκριβα εργαλεία. Επίσης πάλι η σκέψη και οι γνώσεις είναι αυτά που θα δημιουργήσουν τα πολύπλοκα εργαλεία που χρειάζεται η έρευνα (π.χ. οι ανιχνευτές του cern)
φύλλο εργασίας ΕΔΩ
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Κ. Χρυσανθακοπουλου
Πήραμε και ΕΠΑΙΝΟ!!!!
Λίγα λόγια για τον Ερατοσθένη
Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.)
Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω, Θεσπρωτίας, Αργολίδας
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Το πείραμα του Ερατοσθένη για τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης – 2019»:
Μια πειραματική σχολική δράση που έγινε θεσμός!
Με πολύ μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε τηνΤετάρτη 20 Μαρτίου 2019, το ιστορικό πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της περιφέρειας και της ακτίνας της Γης. Περίπου 650 σχολεία, συμπεριλαμβανομένων 3 σχολείων της Κύπρου, του Ελληνικού σχολείου Βουκουρεστίου, της Αμπείου σχολής του Καΐρου, και 6 σχολείων από τη Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία, τα οποία συμπράττουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα με ελληνικά σχολεία που συμμετέχουν στη δράση, αψηφώντας τη σποραδική συννεφιά, ακολούθησαν τα βήματα του Ερατοσθένη και υπολόγισαν πειραματικά την περιφέρεια και την ακτίνα της Γης, με αξιοσημείωτα μικρό επιστημονικό σφάλμα!
Πρόκειται για μια σχολική δράση, γνωστή και καθιερωμένη πλέον στη σχολική ζωή, που συνδιοργανώνεται από τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Κω, Θεσπρωτίας και Αργολίδας, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Αστρονομίας Αστροφυσικής Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης (Ι.Α.Α.Δ.Ε.Τ.) του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (Ε.Α.Α.), του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτωνκαι της Πανελλήνιας Ένωσης Υπεύθυνων Ε.Κ.Φ.Ε. (ΠΑΝΕΚΦΕ).
Περιγραφή της εκπαιδευτικής δράσης
Την ημέρα της Εαρινής Ισημερίας (Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019), περί τους 20.000 μαθητές και 1500 εκπαιδευτικούςσε περίπου650ελληνικά σχολεία, χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθούν ή να ταξιδέψουν, από τα προαύλια των σχολείων τους, κατόρθωσαν να υπολογίσουν την περιφέρεια και την ακτίνα της Γης!
Για να πετύχουν τον στόχο τους, ακολούθησαν προσεκτικά τα «βήματα» του Πανεπιστήμονα Ερατοσθένη του Κυρηναίου.
Εκείνος, με τη διάνοια, τη γνώση και τα μέσα της εποχής του, κατόρθωσε το …ακατόρθωτο. Οι σύγχρονοι μαθητές του, με τη βοήθεια των Νέων Τεχνολογιών, (GoogleEarth, SunCalc κ.ά.)αξιοποίησαν κατάλληλα λογισμικά, μέτρησαν, παρατήρησαν, υπολόγισαν, σχολίασαν, σκέφτηκαν επιστημονικά και κατέληξαν σε συμπεράσματα σημαντικά και διδακτικά!
Με ευρηματικότητα, επιδεξιότητα και μεράκι, μαθητές κι εκπαιδευτικοί στερέωσαν ράβδους ή άλλα κατάλληλα αντικείμενα, μέτρησαν τα μήκη τους και τα μήκη των σκιών τους και επανέλαβανπροσεκτικά το ιστορικό αυτό πείραμα, το φωτισμένο από το μεγαλείο της αρχαίας ελληνικής σκέψης! Οι επίδοξοι «γεω-μέτρες», παρά την έλλειψη έντονης ηλιοφάνειας, αξιοποίησαν και την παραμικρή ακτίνα του Ήλιου και οδηγήθηκαν στον υπολογισμό της ακτίνας της Γης με ακρίβεια αξιοσημείωτη,μικρότερη από 0,5%.
Η «προστιθέμενη αξία» του πειράματος του Ερατοσθένη
Εκτελώντας το ιστορικό αυτό πείραμα, τα παιδιά:
- συμμετέχουν με ενδιαφέρον σε ένα πλούσιο σε γνώσεις και διδάγματα μάθημα, όχι στην τάξη, αλλά στο προαύλιο του σχολείου τους, μια ευχάριστη ανοιξιάτικη μέρα
- μαθαίνουν βιωματικά ότι με απλές μετρήσεις φυσικών μεγεθών, με την παρατήρηση, την υπόθεση, τους κατάλληλους συλλογισμούς, και κυρίως με τη θέλησή τους, μπορούν να οδηγηθούν. στη μέτρηση της περιφέρειας ακόμα και ενός ουράνιου σώματος, της Γης.
- κατανοούν ανακαλυπτικά διαδικασίες, φαινόμενα και έννοιες όπως: μετρήσεις, ακρίβεια, σφάλματα, ορολογία Γεωγραφίας και Αστρονομίας (π.χ. συντεταγμένες, ηλιοστάσια, ισημερίες κ.ά.) αλλά και Ιστορία της Επιστήμης και του κόσμου ολόκληρου, μέσα από την αδιαμφισβήτητη αξία της συνεισφοράς προγόνων μας όπως ο Ερατοσθένης, στο επιστημονικό γίγνεσθαι.
- διδάσκονται με τον πιο παραστατικό τρόπο την ακλόνητη ισχύ της τεκμηριωμένης επιστημονικής γνώσης και τη διαχρονική και ανυπέρβλητη συνεισφορά των Θετικών Επιστημών για την κατανόηση του σύμπαντος κόσμου.
- συνειδητοποιούν την ανεκτίμητη αξία της συνεργασίας, αφού στη δράση αυτή συνεργάζονται υποδειγματικά, γόνιμα και δημιουργικά:
- μαθητές κατά τη λήψη μετρήσεων και αποφάσεων στην κάθε σχολική τάξη
- εκπαιδευτικοί από σχολεία απομακρυσμένων περιοχών, που ανταλλάσσουν τα δεδομένατων μετρήσεών τους και εκτελούν κοινούς υπολογισμούς
- σημαντικές και λειτουργικές δομές της εκπαίδευσης, όπως τα Ε.Κ.Φ.Ε.
Οι Υπεύθυνοι Ε.Κ.Φ.Ε.
Σερρών Μανδηλιώτης Σωτήριος
Πιερίας Ιωάννου Νικόλαος
Λακωνίας Παλούμπα Ελένη
Κω Παπαδάκης Ιωάννης
Θεσπρωτίας Νούσης Βασίλειος Αργολίδας Μανουσάκη Κλεοπάτρα