“GEAS 12” Άρωμα Γυναίκας στις Γεωεπιστήμες
no comment 8ο Γυμνάσιο Λ.Τ.
“GEAS 12” Άρωμα Γυναίκας στις Γεωεπιστήμες
Σχολικό έτος: 2022-2023
Συντονιστής: Δανάσκος Φώτιος ΠΕ 04 05 Γεωλόγος
Συμμετέχουσα Εκπαιδευτικός στην Παιδαγωγική Ομάδα : Κορρέ Ευαγγελία ΠΕ 06
Δομή
1.Εισαγωγή
Ασχοληθήκαμε με τους διάφορους άξονες ενδιαφέροντος της θεματικής του Π.Π. και τις Γυναίκες επιστήμονες που άφησαν το στίγμα τους στις Γεωεπιστήμες. Ερευνήσαμε και μελετήσαμε δίνοντας φωνή στις 12 Γυναίκες Γεωλόγους διαφόρων εποχών, ιστορικών πλαισίων και εθνοτήτων που άφησαν ανεξίτηλο το σημάδι τους στο επίπεδο της Γεωλογικής γνώσης ασχολούμενοι/ες με το Γεωλογικό και περιβαλλοντικό πλούτος και τη γεωμορφολογία επιλεγμένων Γεωτόπων ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα ότι η θετική επιστήμη βρίσκεται σε αρμονία με το φυσικό περιβάλλον δίνοντας την ευκαιρία κατανόησης του σύμπαντος. Καλέσαμε καταξιωμένους/ες Γεωεπιστήμονες να μας αναπτύξουν από τη δική τους μεριά και με τη δική τους οπτική γωνία την ενασχόληση με την Επιστήμη και μέσα από βιωματικές δράσεις οι μαθητές – μαθήτριες ήρθαν σε επαφή με όλους τους τομείς των Γεωεπιστημών.
2.Στοιχεία υλοποίησης του προγράμματος:
Β΄ Γυμνασίου, 14 μαθητές/τριες, οι συναντήσεις μας πραγματοποιήθηκαν κάθε Πέμπτη/ έναρξη 14:00 – λήξη 16:00, στο χώρο του σχολείου μας, έναρξη: Οκτώβριος 2022, λήξη: Μάιος 2023.
3.Στόχοι
- να γνωρίσουμε τις Γεωεπιστήμες και τους επιμέρους τομείς τους.
- να ταξιδέψουμε στο χρόνο Γεωλογικό και Ανθρώπινο, μελετώντας και γνωρίζοντας τις Γυναίκες Γεωεπιστήμονες από την αρχή του 19ου αιώνα μέχρι την Kathryn Dywer πετώντας στο διάσημα μαζί της.
- να ανακαλύψουμε το αποτύπωμα των γεωλογικών μεταβολών σε Ελληνικούς, Ευρωπαϊκούς και Παγκόσμιους Γεώτοπους.
- να γνωρίσουμε τον πολιτισμό που έχει ανθίσει στις περιοχές αυτές σε συνδυασμό με τις Γεωλογικές Μεταβολές
- να αναπτύξουμε περιβαλλοντική συνείδηση
4.Μεθοδολογία
Κύριος στόχος του ομίλου είναι η εισαγωγή του διερευνητικού και κριτικού τρόπου σκέψης στους μαθητές/τριες, ώστε να κατανοήσουν, να αποσαφηνίσουν τους τις έννοιες των Γεωεπιστημών και ειδικότερα να τις συσχετίσουν με την εφαρμοσμένη έρευνα και την καθημερινή ζωή. Οι μαθητές/τριες υπό το πρίσμα της κριτικής προσέγγισης, ανέπτυξαν νοητικές και ψυχοκινητικές δεξιότητες, μέσα από συστημική παρατήρηση και χρησιμοποιώντας τη μέθοδο Project, θα συμμετείχαν σε ομαδοκεντρικές διαδικασίες οικοδομώντας μονιμότερες λειτουργικές γνώσεις με απώτερο σκοπό να κατανοήσουν τον διερευνητικό τρόπο σκέψης και πως να μετασχηματίσουν τη γνώση σε δεξιότητα. Παράλληλα, μέσα από την υλοποίηση των διαφόρων δράσεων του προγράμματος, έγινε ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σχετικά με τις επιπτώσεις των πλημμυρών στην καθημερινή ζωή, ώστε να καταστούν μελλοντικά ικανοί πολίτες να διαχειρίζονται και να αντιμετωπίζουν προβλήματα που ανακύπτουν από πλημμυρικούς κινδύνους.
5.Διδακτικό ή άλλο σχετικό υλικό
Στην υλοποίηση του προγράμματος αξιοποιήθηκαν:
- Σχολικά εγχειρίδια Γεωλογίας – Γεωγραφίας και Φυσικής, Γυμνασίου.
- Εκπαιδευτικό υλικό από την Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Καταστροφών BeSafeNet
- Εκπαιδευτικό υλικό του ερευνητικό ευρωπαϊκό έργο ENGIE Project, https://www.engieproject.eu
- Το ENGIE Project, στοχεύει να στρέψει το ενδιαφέρον των κοριτσιών 13-18 ετών να σπουδάσουν Γεωεπιστήμες και συναφείς κλάδους Μηχανικής. Καθώς οι αποφάσεις σταδιοδρομίας λαμβάνονται γενικά σε αυτήν την περίοδο της ζωής, ο αντίκτυπος του έργου αναμένεται να συμβάλει στη βελτίωση της ισορροπίας των φύλων στους τομείς αυτών των κλάδων. Εκπαιδευτικό υλικό που εκπόνησε η Δρ. Μακρή Κυριακούλα, με τίτλο “Από το νερό…στην πλημμύρα”. ΙΕΠ : https://elearning.iep.edu.gr/study/course/view.php?id=2002§ion=1
- Εκπαιδευτικό υλικό από την πλατφόρμα της EGU https://www.earthlearningidea.com/
6.Σχεδιασμός / Οργάνωση/ Υλοποίηση / Παρουσίαση των δραστηριοτήτων.
Εκτός των διαφόρων δράσεων και επισκέψεων στο χώρο του σχολείου μας, οργανώσαμε και μια περιβαλλοντική Γεωλογική εκδρομή στη Θράκη όπου εκτός των άλλων επισκεφθήκαμε το Απολιθωμένο Δάσος στο Τυχερό και ξεναγήσαμε τα υπόλοιπα μέλη των Προγραμμάτων που συμμετείχαν στην εκδρομή στο Γεωλογικό χρόνο στον Ελλαδικό χώρο. Υπήρξε μια αναλυτική περιγραφή των δράσεών μας κατά τη διάρκεια του χρόνου υλοποίησης του έργου και στο τέλος κατά τη διάρκεια της διάχυσης των Προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν στο σχολείο μας έγινε μία πλήρης παρουσίαση όλων των δραστηριοτήτων μας και επισκέψεων.
7.Εκπαιδευτικές Επισκέψεις / Συνεργασίες με Φορείς / μαθησιακά οφέλη από αυτές
Συνεργαστήκαμε με το Τμήμα Γεωλογίας – Γεωπεριβάλλοντος του ΕΚΠΑ, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την ΕΑΓΜΕ και διοργανώσαμε δράσεις και επισκέψεις των επιστημόνων στο σχολείο μας με σκοπό την ανάπτυξη των Γεωεπιστημών μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα, με άλλους ομίλους του σχολείου μας και το Πρότυπο Γυμνάσιο Αθήνας. Επισκεφθήκαμε το Γεωπάρκο Λαυρεωτικής και το ΧΑΟΣ καθώς και το Ορυκτολογικό Μουσείο Λαυρίου.
8.Συμμετοχή σε Θεματικά Δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή/και Διευθύνσεων Εκπαίδευσης) / αξιοποίηση της συμμετοχής αυτής από μαθητές/τριες
Συμμετείχαμε διαζώσης και εξ αποστάσεως ως ομάδα στο Εργαστήριο EGU GIFT 2023 που πραγματοποιήθηκε σε διάστημα δυόμιση ημερών κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της EGU (24-26 Απριλίου) στη Βιέννη. Ο Συντονιστής κ. Δανάσκο Φώτη Γεωλόγος, ο οποίος παρευρέθει δια ζώσης, ως EGU G.E.F.O. για την Ελλάδα και παράλληλα η κ. Ευαγγελία Κορρέ, με μαθήτριες του προγράμματος και όχι μόνο παρακολούθησαν εξ αποστάσεως τις εργασίες και τα εργαστήρια. Επιλεγμένοι επιστήμονες Ανωτάτου επιπέδου που εργάζονται στις Γεωεπιστήμες παρουσίασαν στους προσκεκλημένους Εκπαιδευτικούς, Ερευνητές και Φοιτητές από όλο τον κόσμο, ομιλίες με θέμα: «Ο βασικός ρόλος των Γεωεπιστημών για την παγκόσμια πρόκληση της Αειφόρου ανάπτυξης: η Ατζέντα 2030». Συμμετείχαμε επίσης στο Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λιθακιάς Ζακύνθου, “Το σεισμικό τόξο … που μας ενώνει”. Συμμετέχουμε με την λειτουργία του Επιταχυνσιογράφου που εγκαταστήσαμε στο σχολείο μας, στο δίκτυο καταγραφής και πρόληψης των σεισμών του ΕΑΑ, και παρακολουθούμε σε πραγματικό χρόνο τη σεισμική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή μας. Ασχοληθήκαμε και με τα αποτελέσματα του CRL School στο οποίο το σχολείο μας συμμετέχει με τον κο Δανάσκο Φώτη και αναπτύσσουμε συν το χρόνο και μια εμπειρία πάνω στη συμμετοχή μας σε Διεθνή και Εθνικά Δίκτυα και Δράσεις.
9.Αξιολόγηση Προγράμματος / απόψεις μαθητών/τριών
Οι μαθητές/τριες ενθουσιάστηκαν με τη συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα αυτό και ξεκινήσαμε την οργάνωση του νέου προγράμματος που θα υλοποιήσουμε την επόμενη σχολική χρονιά με την δημιουργία και κατασκευή του δικούς μας σεισμογράφου και την επεξεργασία των δεδομένων από το ΕΑΑ.